LINKKI
Profiilikuva käyttäjästä vier
vier Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 4
Vastauksia: 119
rekku kirjoitti:

Haluan vielä, varmuuden vuoksi, tarkentaa että tuo mainittu leishmanioosi ei tartu sairastuneesta koirasta toiseen koiraan tai koirasta ihmiseen, kuten joskus väärin ymmärretään. Leismanioosi voi tarttua vain ja ainoastaan hietasääskestä koiraan, tiettyjen olosuhteiden vallitessa, jolloin koira on taudin kantaja, mutta ei koskaan tartuttaja.

Näinhän se on, mutta tarkkana pitää olla, sillä tiloissa, joissa on paljon eläimiä, on aina myös paljon kaikennäköistä ökkimönkijää, eikä liian varovainen voi olla. Jos on hyvä sääskivuosi, niin sääsket pistävät vuoronperään kaikkia koiria ja siitä se lähtee… Kaikille meiltä lähteville koirille tehdään leismanioositesti.

rekku kirjoitti:

Tämän ketjun aiemmissa kirjoituksissa oltiin hiukan huolissaan kodittomiin koiriin liittyvästä tautivaarasta. Tämä on luonnollista tietysti, mutta itse ajattelen asian niin, että jos jotain vakavia ihmisiin tarttuvia tauteja näissä kodittomissa koirissa olisi, olisivat ne varmasti tarttuneet jo esim. koiratarhojen työntekijöihin ja yleensäkin Espanjassa asuviin ihmisiin. Olen myös varma, että maahantuontisäännöksillä estettäisiin tautien leviäminen muihin maihin.

Terveisin,

Pasi, Espanjan koirat -yhdistyksestä myöskin

En tosiaan tiedä muista tarhoista, joten en yritä edes arvailla, mutta meillä käy eläinlääkäri kolme kertaa viikossa ja pomo on itsekin eläinlääkäri. Samaa mieltä olen, että jos koirat kuhisisivat tauteja, niin olisin jo minäkin tippa suonessa sairaalasängyssä, ollut jo pitemmä aikaa ja useamman kerran. Edes ripulia en ole tarhalta saanut, sairaslomat olen pitänyt koiran pureman ja ruokamyrkytyksen (hieno ravintola) takia…

Korostan vielä, että meiltä lähtevät koirat on rokotettu, sirutettu, eläinlääkärin tarkistamia ja niille on tehty leismanioosikoe. Jos niitä joskus lähtee ulkomaille, niin sekin tullaan tekemään sääntöjen mukaan.