Oikeaa tietoa

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Oikeaa tietoa

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä tomppa
    tomppa Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 26.11.2007
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 2

    Kummastuttaa että jotkut vastaavat kokemuspankkiin asiasta, josta ei ole kokemusta. Ehkä on vain kuultua tietoa. Ei ole mitään järkeä siinä että ylimielisesti kirjoitetaan, siihen sävyyn kuin kysyjä/vastaaja olis tyhmä.
    Mielestäni keskustelun tulee olla asiallista ja jos ei todellakaan ole faktatietoa, niin sen voi ilmaista rehellisesti.
    Mututieto tekee vaan vahinkoa. Uskon että yksi tämän palstan tavoitteista on asiallisen tiedon jakaminen.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Old Chap
    Old Chap Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 13.07.2006
    Kirjoituksia: 106
    Vastauksia: 2386
    tomppa kirjoitti:

    Kummastuttaa että jotkut vastaavat kokemuspankkiin asiasta, josta ei ole kokemusta. Ehkä on vain kuultua tietoa. Ei ole mitään järkeä siinä että ylimielisesti kirjoitetaan, siihen sävyyn kuin kysyjä/vastaaja olis tyhmä.
    Mielestäni keskustelun tulee olla asiallista ja jos ei todellakaan ole faktatietoa, niin sen voi ilmaista rehellisesti.
    Mututieto tekee vaan vahinkoa. Uskon että yksi tämän palstan tavoitteista on asiallisen tiedon jakaminen.

    Sait aikaisempiin kirjoituksiisi vastaukset Devspainilta (Telefonican palvelusysteemit) ja Don Bavarontilta (IBAN-koodi), joiden jälkeen avasit tämän osion ilmoittaen, ettei heillä ole kokemusta asioista. Kyllä kumpaisellakin on ja saamasi vastauksetkin olivat ihan asiaa – usko pois!

    Mutulta sen sijaan tuntuu se, että oletat saaneesi sinne Tornioon vääriä tietoja Espanjassa asuvilta ja täällä asiointiin tottuneilta henkilöiltä. Espanjassa vuosia itsekin asuneena kuitenkin vakuutan sivullisena, että oikein opastivat. Sen mukaisesti myös Mille kertoi sinulle kokemuksiaan näistä myöhemmin.

    Kansalliseen käyttöön tarkoitetuissa laskuissa ei sen paremmin Suomessa kuin Espanjassakaan ole yleensä IBAN-koodia, jota tarvitaan kansainvälisissä rahansiirroissa. Siksi olisit joutunut kysymään sen Telefonicalta – kuten olisi voinut tehdä puolestasi myös asiainhoitajasi (jolle pankkien käytäntö ilmeisesti myös oli vieras).

    Muutoin olen samaa mieltä kanssasi siitä, että asiallisia vastauksia tarvitaan. Sille vain ei voi mitään, jos kysyjä tulkitsee semmoiset mututiedoksi tai hermostuu, ellei saa haluamaansa myötätuntoa kokemilleen ongelmille.

    Myönteistä päivänjatkoa sinne pohjoiseen.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä ellituomo
    ellituomo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 25.11.2007
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 2

    Telefonikalta kysyttiin ibanumeroa ja sieltä vastattiin ,ettei ole.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Bolichera
    Bolichera Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.08.2007
    Kirjoituksia: 8
    Vastauksia: 77

    On suorastaan ihan pakko ottaa kantaa tähän keskusteluun, sillä saadut vastaukset olivat mielestäni ihan asiallisia. Sen sijaan itse koin jonkinasteisia vaikeuksia sisälukutaidossa koko tähän liittyvän ketjun avanneen kirjeen kanssa.

    IBAN-numero on kaikilla. Eihän kyseessä ole mitään muuta kuin maatunnuksen ja kaksinumeroisen liitteen laittaminen varsinaisen tilinumeron eteen eli rautalankaesimerkkinä vaikkapa tämä allamainittu:

    Tilinumero 1234-5678-90-1234567890, jolloin IBAN-numeroksi voisi tulla vaikka:
    IBAN ES11 1234-5678-90-1234567890

    Tämän vaikeammasta asiasta ei ole kyse ja jokainen joka täällä on työkseen näiden asioiden kanssa tekemisissä varmasti tämän tietää. Kysymys kuuluukin kyllä, miksi ihmeessä tuota numeroa edes tarvittiin, jos laskut maksettiin Solbankin tililtä Espanjassa, jolloin minkäänlaista tarvetta ulkomaanmaksusuoritukselle ei alunperin siis ollut olemassakaan?

    Simppeliä siis kaiken kaikkiaan tältä osin- eri asia tosiaankin on sitten se, mitä Telefonica tekee tai jättää tekemättä, mutta siihen tuskin kukaan asentaja/ välittäjä on edes kaukaisesti syypää ja/ tai osallinen.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä mille
    mille Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 27.07.2006
    Kirjoituksia: 22
    Vastauksia: 632

    Tämän ketjun aloituspuheenvuoro on yleisellä tasolla täyttä asiaa ! Itsekin silloin tällöin tätä Orkkia selailleena ja jonkun kommentinkin joskus olen jopa uskaltanut tänne laittaa, lukisin kovin mielelläni kokemuspankista juttuja, joilla on laajempaa merkitystä ja ovat faktoja.

    Taitaa tämän palstan lukijoista valtaosa asua kuitenkin Suomessa, siis ainakin vielä. Varmaan monet odottavat saavansa Orkista ihan käytännön vinkkejä, täällä jo asuvilta. Kait itseään säästääkseen mieluummin oikeita neuvoja siis.

    Onhan täällä jo nytkin todella herkullista luettavaa monelta nimimerkiltä, joilla on Espanjasta laaja-alainen kokemus. Näitä OC:n ja DonBavarontin kaltaisia vaan lisää !

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä devspain
    devspain Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 30.01.2007
    Kirjoituksia: 22
    Vastauksia: 1281
    ellituomo kirjoitti:

    Telefonikalta kysyttiin ibanumeroa ja sieltä vastattiin ,ettei ole.

    Telefonicalla on tili monessa pankissa, lähes jokaisessa Espanjassa toimivassa ja niitä on varmasti kymmeniä ellei satoja! Jos kysyt mikä on IBAN numero, ei esimerkiksi Telefonican puhelinkeskus sitä taatusti pysty kertomaan koska IBAN numero vaihtuu jokaisen tilin kohdalla!

    Kysymällä asiaa vaikkapa laskutuspalvelusta, olisi asia aivan varmasti selvinnyt. Se, että kysyjällä on _mahdollisesti_ (=en siis väitä että olisi) heikko espanjankielentaito ei ole Telefonican vika.

    Jospa soittaisin suomessa TeliaSoneran keskukseen, vaikkapa kreikaksi puhuen, että mikä on teidän IBAN-numero? Tulisikohan vastaus kuin apteekin hyllyltä? Onnistuisiko sama edes englanniksi tai suomeksi? Kokeilkaapa kaikki!

    Koska ”ellituomo” on eri nimimerkki kuin viestin ensimmäinen ”tomppa”, kommentoin ensimmästä hieman myös:

    Devspain (IT Development Spain) ei koskaan kirjoita tälle tai muullekaan palstalle huhu- ja kuulopuheita ellei siitä ole kirjoituksen yhteydessä erikseen mainittu. Ilman mainintaa jokainen kirjoitettu tapaus koskee IT Development Spain:in henkilökohtaisesti kohdistunutta tai suoraan yrityksen asiakkaaseen kohdistunutta tapausta. Asiakkaaseen kohdistuneet tapahtumat ovat luonnollisesti piilotettu nimiä muuttamalla tai niitä mainitsematta siten, että asiakas ei paljastu. Lisäksi ihmettelen kovasti mikäli nimimerkin ”tomppa” mielestä kommenttini olivat asiattomia eivätkä faktaa!

    Miksi muuten viestin aloittaja kirjoittaa samaa ketjua kahdella nimimerkillä. Se ei mielestäni ole asiallista vaan on omiaan sekoittamaan kaikkien muidenkin palstalaisten päät?

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.