Eläkeläisen E121 lomake

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Profiilikuva käyttäjästä guinness
    guinness Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 3

Hei,

itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja olen yrittänyt saada Kelalta E121-lomaketta vuoden päivät. He eivät sitä anna koska en ole päivääkään tehnyt töitä ennen onnettomuuttani. Nyt kuitenkin pysyvämuutto espanjaan ei onnistu ilman E121 lomaketta vai kuinka ? Onko muita mahdollisuuksia ?

Toivottavast joku pystyy auttamaan niin voin tänä vuonna saada kirjani espanjaan. Tulen kyllä muutenkin sinne sillä pimeä talvi on liaan pitkä istua sisällä.

-Guinness-

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Don Bavarontti
    Don Bavarontti Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 113
    Vastauksia: 2154
    LINKKI

Nimetön Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia:
    Vastauksia:

Katsoin tuon EU-linkin ja luin ;Yleisiin verotussääntöihin on myös poikkeuksia. Esimerkiksi Espanjan kanssa Suomella on sopimus, jonka mukaan Suomi tietyin edellytyksin luopuu yksityissektorin eläkkeen verottamisesta Espanjan hyväksi.
    Tietääkö joku mitä ne tietyt edellytykset on ja miten Espanja sitten verottaa yksitysen sektorin eläkettä?

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Jatta
    Jatta Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 5
    Vastauksia: 42

MUUTON ON OLTAVA TODELLINEN JA PYSYVÄ. Tämän edellytyksen täyttyminen on yleensä selvää, jos eläkkeensaajalle ei jää kotia Suomeen.Tilanteissa, joissa eläkkeensaajalla edelleen tosiasiallisesti on asunto käytettävään Suomessa ei verotusoikeuden siirtymiselle ole katsottu olevan edellytyksiä ainakaan ensimmäisen 3 vuoden aikana.
    Jos riittävä selvitys muuton todellisuudesta on esitetty, yksityissektorin eläkkeen verotusoikeus siirtyy Suomelta Espanjalle ajankohtana, jona kaikki seuraavat edellytykset ovat täyttyneet:

1. Eläkkeensaaja on Suomessa tehnyt rekisteriviranomaiselle ilmoituksen pysyvästä muutosta
    2. Eläkkeensaajalla on pysyvä asunto Espanjassa
    3. Espanjan veroviranomainen pitää eläkkeensaajaa verotuksellisesti Espanjassa asuvana.

Verotusoikeuden siirtymistä haluava voi hakea Suomessa verotoimistolta verokorttia lomakeella Veroh 6207a
    Hakemukseen liitetään maistraatin antama todistus muutosta, selvitys pysyvästä asunnosta Espanjassa, selvitys Suomen kodista luopumisesta (kopio kauppakirjasta,vuokrasopimuksen irtisanomisilmoitus tai selvitys omistusasunnon vuokralle annosta).

Jos verotoimisto toteaa että verotusoikeuden siirrolle ei ole estettä, se ilmoittaa eläkkeensaajalle, että hakemukseen on vielä liitettävä todistus verotuksellisesta Espanjassa asumisesta. Verotoimistosta saa erityisen lomakkeen, jolle eläkkeensaaja voi pyytää ESPANJAN VEROVIRANOMAISTA MERKITSEMÄÄN TODISTUKSEN.

Tässä pääpiirteittäin yksityissektorin eläkkeen verotuksen siirtymiskuviot.
    Lisätietoja verotoimistoista ja Verohallituksen julkaisusta 271.

Espanjan verovapaa tuloraja taitaa olla aika korkea, ja veroprosentit pieniä. Niiden tarkaa suuruutta en tiedä.

Menettely saattaa tuntua monimutkaiselta, mutta jos edellytykset täyttyy asiakirjojen kerääminen on suurin työ.

LINKKI

Nimetön Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia:
    Vastauksia:

Kiitos Jatta!

Mahdatko tietää myös kuvataiteilijan verotusesta ym. velvoitteista
    Espanjassa?

tuo pysyvä asunto, haittaako määritelmää, kun siellä joutuu kuulemma muuttamaan usein?

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Jatta
    Jatta Ei kirjautuneena
    Vastauksia: 42

Huomenta

Espanjan verotuskäytännöstä en tiedä.
    En itse valtion eläkeläisenä voi koskaan päästä Espanjan pienemmän verotuksen piiriin, jos en hae Espanjan kansalaisuutta (mitä en tee). Myöskään en asu Espanjassa kuin osan vuodesta.

Siitä pysyvästä asunnosta on liitettävä hakemukseen mukaan kopio oman asunnon ostosta tai vuokrasopimuksesta eikä oletettavastikaan muutaman kuukauden sopimus riitä.

Kun todellinen ja pysyvä muutto Espanjaan rekisteröidään menettää myös oikeuden Suomen sosiaaliturvaan.

Olennaisina siteinä Suomeen verottaja pitää esim. Suomessa olevaa puolisoa, asuntoa tai kiinteistöä tai Suomessa harjoitettavaa liiketoimintaa. (Ainoastaan kesämökin omistamista Suomessa ei joissakin tapauksissa ole katsottu pysyväksi siteeksi)

Toivottavasti näistä on jotain hyötyä

Aurinkoista päivänjatkoa!

LINKKI

Nimetön Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia:
    Vastauksia:

Kiitos samoin!

Näistä oli paljon apua. 🙂

LINKKI

Mites jos ei ole e121 lomaketta, paaseeko espanjan sosiaaliturvaan ? Eli terveydenhuollot ym saa.

Guinness

LINKKI

Tiedoksi muille jatkossa….
    E121 hylkaaminen KELAssa on EU-lainsaadannon vastainen. Valitin asiasta STM ja he vastasivat nopeasti seka oikaisivat E121 hylkayksen. Nyt siis on saatu E121 lomake Kelalta 🙂

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä LakuPekka
    LakuPekka Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 394

Heippa,

Minulla on ollut yksityinen sairasvakuutus (noin 50 ekee kuussa) ja pääsen sillä lähes mihin tahansa yksityiseen sairaalaan, jos on tarvetta.

Vaikka olen pitkään asunut Espanjassa, niin en ole vaivautunut ottamaan Kela-asiosta selvää, koska asia on aiemmin tuntunut hieman etäiseltä. Olen residentti (siis recidencia kortti on), mutten maksa veroja Espanjaan enkä Suomeenkaan. Tulot tulevat muualta.

Olen virallisesti kirjoilla Fuengirolan kaupungissa. Lisäksi vaimo maksaa autonomo -maksun (itsenäinen ammatinharjoittaja / 250ekee/kk) ja yhtiömme maksaa myös kiltisti verot Espanjaan kuukausittain. Olen kuulut, että jos perheessä on yksi, jolla on Autonomo, niin se kattaa muiden perheenjäsenten sosiaaliturvan?

Nyt olisi mielenkiintoista tietää minkä maan sosiaaliturvan piiriin meikäläinen mahtaisi kuulua? Olen muuttanut virallisesti pois Suomesta 1999. Kela lähetti heti perään hyvin hanakasti kirjeen, että he poistavat minulta Kelan tarjoamat ja etuudet ja oikeudet, jos en tietynajan kuluessa vastusta tätä. En vastannut tähän kirjeeseen, joten jonkunlainen Kelan kielteinen päätös on olemassa.

Nyt jos menisin esim. Marbellan sairaalaan, niin käännytettäisiinkö minut tylysti ovelta? Oisko tietoo?

PS. Nykyään on Kelalla ns. kansainvälinen Kela kortti ja eikö se korvaa tämän E121 lomakkeen? Eräs tuttavani meni juuri sillä sisään kyseiseen Marbellan sairaalaan ja eikä hän täyttänyt mitään E121 lomaketta.

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Old Chap
    Old Chap Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 106
    Vastauksia: 2386
    LakuPekka kirjoitti:

Olen residentti (siis recidencia kortti on), mutten maksa veroja Espanjaan enkä Suomeenkaan. Tulot tulevat muualta.

Minunkin tuloni tulevat muualta, mutta kun ne tulevat Espanjaan missä olen residentti (ja autonomo), niin Espanja verottaa. Se pakottaa minut nyt sitten kysymään, tulevatko sinun tulosi Espanjaan jostakin ihan kenenkään huomaamatta?

Kela on todella hanakka heittämään muuttajat hunningolle. Minuakin vaadittin aikanaan (ankarin sanankääntein) palauttamaan korttini heti, kun olivat saaneet tiedon pysyvästä oleskelustani Espanjassa. En viitsinyt tuhlata postimerkkejä, mutta eivät ole tulleet hakemaankaan.

On mulla tietenkin se espanjalainen SV-kortti (puna-valkoinen) – kai sinullekin annettaisiin jos pyytäisit. Säästyisi 50 euroa kuukaudessa, sillä vähiin tarpeisiini olen aina saanut hyvän vastineen terveysasemalta.

Joo, ja niitä lomakkeita ei kait enää käytetä vaan antavat EU:ssa yhtäläisesti sinisen kortin – siis semmoisen saa ihan vastaavasti niin Suomesta kuin Espanjasta. Ja kortti on aina määräaikainen.

Jonakin vuonna hain semmoisen tarpeeseen, kun olin murtanut jalkani Suomessa käydessäni ja sanoivat Töölön tapaturma-asemalla, että laskuttavat kalliisti jos ei korttia ole, mutta odottavat kyllä kiltisti sen aikaa, että palattuani hankin kortin ja sitten faxaan siitä jälkikäteen kopion heille. Niin tein ja kiitin joustavuudesta.

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Selma
    Selma Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 38
    Vastauksia: 583

… mutta hankimme Eurooppalaisen sairausvakuutuskortin siinä uskossa, että voimme mennä Espanassa terveysasemalle samoin ehdoin kuin espanjalaisetkin. Terkkari sitten laskuttaa Suomea.

Kortti menee näköään umpeen lokakuussa. Täytynee käydä Kelalla.

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä bhajee
    bhajee Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

Espanja laskuttaa Suomea n. 20 miljoonan edestä suomalaisten terveydehoitokuluista.

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä eiole
    eiole Ei kirjautuneena
    Vastauksia: 153

bhajee kirjoitti:
    ”Espanja laskuttaa Suomea n. 20 miljoonan edestä suomalaisten terveydehoitokuluista”

Tähän perään kannattaa taas kerran korostaa, että jokainen kukkahattutäti ja tuulipukusetä, joka saa eläkkeensä Suomesta Espanjaan, maksaa 1,5 % bruttotulostaan Suomeen sairausvakuutusmaksua.

Ettei taas ala se iänikuinen vaikerrus elintasopakolaisista, jotka hotkivat ilmaislääkkeitä suomalaisten veronmaksajien kustannuksella.

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Old Chap
    Old Chap Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 106
    Vastauksia: 2386

Ja samat eläkeläiset ovat aikanaan maksaneet jo läjäpäin verojakin ansiotuloistaan, eli omiaan nautiskelevat.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.