Autolla Barcelonasta Saksan kautta laivalla Suomeen Tammikuussa

Uusimmat Keskustelu Aktiviteetit Matkakertomukset, reissuvinkit ja -kokemukset Autolla Barcelonasta Saksan kautta laivalla Suomeen Tammikuussa

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä hannujar
    hannujar Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.07.2009
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 10

    Hei kaikki Forumilaiset!

    Olen ajamassa Barcelonasta ostetulla vuoden 2010 Seat Ibizalla Suomeen Tammikuun alussa. Tarkoitus on ottaa Saksasta laiva suoraan Helsinkiin ajan säästämiseksi. Hyvät vinkit olisivat nyt tarpeen, jotta matka sujuisi ilman yllättäviä ongelmia. Minulla olisikin muutama kysymys, joihin kokeneemmat varmaan osaavat vastata. Matka kulkee Espanja-Ranska-Saksa-Suomi reittiä.

    Autossa on tällä hetkellä vain kesärenkaat. Pääsenkö niillä Suomeen saakka, vai tuleeko Saksassa laivaan mennessä ongelmia? Ajattelin ostaa kitkarenkaat vasta Suomesta, jotta saan autoon mahtumaan enemmän matkatavaroita.

    Tarvitsenko autoon jotain erityisiä tarvikkeita? Jossain olen kuullut että vaaditaan esimerkiksi palosammuttimia, mutta tämä saattaa koskea vain matkailuautoja tai rekkoja?

    Voinko tuoda Suomeen omaan käyttöön tätä reittiä käyttäen esimerkiksi viiniä niin paljon kuin haluan, vai onko jotain rajoituksia kun ylittää eri maiden rajoja?

    Pitäisikö jotain selvittää Suomen tullin tms. etukäteen vai hoituuko kaikki sitten matkalla?

    Pitääkö/kannattaisiko autolle tehdä Suomessa jotain muutoksia, esim. pohjan ruostesuojaus? Autossa on kyllä perustalvivarustepaketit, eli käytännössä normaalia parempi lämmitin ja penkinlämmittimet.

    Kiitos kaikille, jotka viitsivät nähdä vaivaa vastatakseen!

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Muutama mielipide/vastaus. Saksassa on oltava talvirenkaat kelin sitä edellyttäessä. Ei siis mitään aikarajoja. Laivaan pääsee tietenkin millä renkailla tahansa.
    Ainakin Espanjassa pitää olla turvaliivit, Saksassa ainakin ennen kumi/muovikäsineet onnettomuuden varalta. Eli jos joutuu auttamaan onnettomuuden sattuessa hivi ei tartu. Ranskassa pitää olla alkotesteri autossa mukana. Mutta ulkomaalaisilla taisi olla siirtymäaikaa vuoden loppuun tai jotain sinne päin. Autoliiton sivuilta löytyy kaikki maakohtaiset määräykset.
    Viinaa saa tuoda omaan käyttöön rajattomasti. Ja pikku vihjeenä, sitä ei tarvitse roudata Espanjasta asti.
    Traven satamassa , Finnlinesin terminaalissa tai samassa rakennuksessa, on Sari Bernerin viina -ja olutkauppa.
    Kaljakeissi maksaa halvimmillaan siinä rapiat 6€ ja viinikin on suht. samoissa hinnoissa kuin Espanjassa. Väkevistä en nyt muista hintoja.Muualla matkan varrella juomat ovat huomattavasti kalliimpia.
    Muuten Bernerin sivut löytyy netistä.
    Kun pääset rantaan Suomen päässä kertoo tulli miten menetellä. Siellä pyörii muutenkin, kovasta poliisi ja viranomaispulasta huolimatta, yleensä tullimiehiä ja poliiseja kuin persekärpäsiä. Etsimässä suurrikollisia jotka yrittävät salakuljettaa viinaa ja tupakkaa pohjolan onnelaan.
    Tässä jotain alkuun,eikun hyvää matkaa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä masa10
    masa10 Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.10.2008
    Kirjoituksia: 3
    Vastauksia: 78

    Merkki ja malli hieman puistattavat Suomen tammikuussa:))))
    Ei vaiskaan, kyllä nykyseatilla talvellakin pärjää jääkarhujen maassa.
    Saksassa pitää käyttää M+S merkinnöillä varustettuja renkaita (ei nastoja missään tilanteessa), jos tiellä on jäätä, lunta tai loskaa. Siis vain näissä olosuhteissa. Saksan satamassa kukaan ei ole kiinnostunut autosi renkaista.
    Suomessa saat ulkomailta tulon yhteydessä talvirengaspakon aikana ajaa hiihtoliiton suosittelemilla renkailla enintään 20 km. Eli pääkaupunkiseudulta pitäisi ne kitkat ostaa. Itsellä muuten Passatin alla jo kolmannet pinnoitetut Green Diamond kitkat. Mielestäni erittäin hyvät. Niitä myydään myös Eco Top nimellä. Ostin kerran Continental testivoittajakitkat, mutta nuo EocTopit ovat paremmat ja palasin taas tänä syksynä niihin.
    Jos ajat Tanskan ja Ruotsin kautta, niin Tanskassa ei talvirengaspakkoa ja Ruotissa ei ulkomaan rekisterissä olevilla (varauksellinen tieto) Ruotsissa voi tammikuussa olla hyvinkin talviset kelit ja silloin tuo 600 km voi olla aikas tuskainen. Saksan laiva ei kylläkään aikaa säästä, mutta ehkä hermoja.
    Viiniä ja muita läträystuotteita saat tuoda vapaasti OMAAN käyttöön. Niistä ei tarvitse tullille mennä ilmoittamaan. Oluttölkkejä voi ostaa Saksasta pantittomasti esim. Travemünden satamasta Sari Bernerin kaupasta tai Lyypekin Moislingin liittymässä (muistaakseni numero 23) olevasta Cittimarket myymälästä. Molemmissa hinnat suurin piirtein samoissa. Sarilla kaikki oluet pantittomia, Cittissä vain muutamia on pantittomuuden piirissä, mistä maininta hyllyissä. Siellä pitää täyttää tietty olutosastolta löytyvä paperi ja esittää se kassalla henkkarin kanssa. Suosittelen kympin pintaan/laatikko maksavaa Carlsbergin Sort Guld olutta. Voihan sitä halpaa tanskalaista Harboe oluttakin hieman tuoda, jos joutuu naapurille tarjoamaan. Cittissä sitten paljon muutakin tavaraa ison alkoholijuomaosaston lisäksi.
    Espanjassa pitää olla heijastinliivi ja ehkä jossain muuallakin. Samoin varapolttimosarja ainakin Espanjassa. Sammutinta ei tietääkseni tarvita henkilöautoissa. Varoituskolmio tietysti.
    Oletko kirjoilla Suomessa tai Espanjassa?
    Jos olet Suomessa kirjoilla, et saa ajaa espanjalaisilla (tai yleensäkään ulkomaalaisilla) kilvillä metriäkään, ellet ole ilmoittautunut maahantulon yhteydessä tullissa. Muuttoauton tuojaa koskee sama ilmoittautumisvelvollisuus.
    Voit olla joko ulkomailta autonostajana palaava tai paluumuuttaja, jolloin tuot muuttoauton.
    Näistä löydät hyvin selkeät ohjeet tullin sivuilta tulli.fi
    Jos olet Espanjassa kirjoilla saat ajaa ja pitää täällä autoasi tietyn ajan. Sekin selviää tullin sivuilta.
    Verovapaan muuttoauton tuojaa koskevat tarkat säännökset, joista keskeisimpiä ovat, että sinun on pitänyt asua yhtäjaksoisesti ulkomailla vähintään vuosi ja yksi yö. Et ole saanut oleskella viimeksi kuluneen vuoden aikana Suomessa kuin korkeintaan 72 päivää ja auton on pitänyt olla hallinnassasi väh. puoli vuotta ja yksi yö. Samoin ulkomailla asuminen pitää todistaa esim. säännöllisellä luottokortin käyttämisellä tms. Pelkkä vuokranmaksukuitti ei riitä. Auto pitää myös tuoda muuton yhteydessä.
    Benalmadenan Victoriabaarin kantapöydän satavarma tieto siitä, että jos olet vaikka 10 vuoden aikana asunut Aurinkorannikolla 5 kuukautta joka vuosi, niin saat ilman muuta tuoda verovapaan muuttoauton Suomeen ei valitettavasti pidä paikkaansa.
    Toivottavasti joku korjaa, mikäli huomaa sepustuksessani muitakin, kuin kielioppivirheitä.

    Tässä meni joitain asioita Santiagon kanssa päällekkäin, kun mulla oli tämä jonkun aikaa työn alla. Haitanneeko mittään! Tuo Santiagon maininta Ranskan alkometripakosta oli hyvä pointti. Pakko alkoi marraskuussa ja laiminlyönnistä seuraa 11 EUR sakko. Apteekit ja huoltoasemat myyvät näitä kertakäyttöalkometrejä muutamalla eurolla. Löytynee varmaan sietä Kataloniastakin.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Abso
    Abso Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.07.2012
    Kirjoituksia: 15
    Vastauksia: 542

    Sammutin on pakollinen henkilöautoissa useissa Euroopan maissa. Läpiajoa ajatellen esimerkiksi Viro, Belgia jne vaativat muistaakseni 1,5 kg pulverisammuttimen (Huomaa, että leimojen on oltava kunnossa. Yli-ikäiset voi viedä vaikka kotiin.) Kuorma-autoija ja yhdistelmiä koskeee sama vaatimus, mutta koko on suurempi.

    Saksassa ei renkaita tutkita, ellei aja kolaria. Silloin taas kesärenkaista tulee ainakin sakko, vakuutus ei korvaa jne jne.

    Ranskassa pitää muistaa lumiketjut, jos käy vuoristossa.

    Luebeck on pahassa paikassa. Hampurin ohitus on aina arpapeliä. Ruuhkaan kannattaa varautua. Hampurin ohitus maanteitä pitkin on taas experttejä varten (sinänsä ihan hauska maatalousretki).

    Ranskassa taas voisi suositella tiettyjä tiemaksuttomia reittejä, mutta nekin tuppaavat olemaan nykyään ruuhkaisia.

    Jos ajaa Tanskan kautta, eikä käytä siltaa, kannattaa lauttapaikka varata puhelimella. Kun soittaa melkein jonon hänniltä, voi huristella koko jonon ohi.

    Silta on nopea, ellei Ruotsin sinivuokoilla ole puhallusbileet sillan päässä. Usein pääsee pilliä vinguttamaan.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Että kysyjä kertoi reitin. Tietysti siitä huolimatta voi lämpimikseen selittää koko euroopan kuviot.
    Mutta onko siitä kenellekään suurta hyötyä?
    Unohtui mainita , että navigaattori on ehdoton varuste. Sen kanssa voi unohtaa Abson manaamat ongelmat mm. Saksassa. Ja Hampurissa ei ole muuta vaikeaa kuin valtava liikenne, mikä menee omaa tahtiaan ja yleensä ilman ongelmia . Sillä varauksella että tielle ei satu mälliä. Mikä taas aiheuttaa yleensä kunnon staun eli ruuhkan. Mikä taas kestää miten sattuu, paristakymmenestä minuutista vaikka viiteen tuntiin.
    Eli Saksan päähän kannattaa jättää sopiva aikataulullinen pelivara jos on laivaliput tilattu etukäteen.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä bhajee
    bhajee Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    Pannaan nyt suo Sari Bernerin veppiosoitekin tähän: http://www.sariberner.de/

    Lapin Kulta maksaa kylläkin 11.99 € 😉 sillä saa jo melkein litran Koskenkorvaa

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä suomenkielinenpalvelutoimisto
    suomenkielinenpalvelutoimisto Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.08.2010
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 3365

    Chaleco reflectante, triángulos de seguridad, botiquín, extintor… ¿Cuáles de estos elementos de seguridad son obligatorios en Europa? Aunque todo ellos son recomendables, no existe una normativa común para toda Europa. Conviene conocer en qué países son obligatorios para evitar multas.

    Desde el 1 de julio de 2012, todos los vehículos que circulen por Francia deben llevar un alcoholímetro homologado y en buen estado.

    Monográficos
    race_europa.jpg

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä hannujar
    hannujar Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.07.2009
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 10

    Kiitos kaikille näistä vastauksista, ja tulevistakin!

    Hieno taulukko. Yhteenvetona tuolle matkalle tosiaan tarvitsee koko setin tavaraa: Ensiapulaukku, alkometri, kumihanskat, sammutin, varoituskolmiot ja turvaliivi. Myös hyvä tietää, että kannattaa varata reilusti aikaa loppusuoralle Saksaan ennen laivaa. Ja tuota 20 km kesärengasrajaakaan en vielä tiennyt, eli suoraan tallerille täytyy ajaa.

    Olen viemässä autoa muuttoautona ja on tuo reilu vuosi yhtämittaista olemista kyllä hoidossa, jopa pari lisäyötäkin. Kiitos myös alkoneuvoista. Erikoisemmat katalonialaiset viinit matkaan jo lähdössä ja viinat sitten Saksasta. Ja navin kanssa olen ajamassa, niin ei tarvi arpoa paperikarttojen kanssa matkalla. Täytyy vaan yrittää vältellä vuoristoisia seutuja niin pärjää noilla kesärenkailla.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Chaleco = huomioliivi. Triangulo= varoituskolmio. Botiquin= ensiapulaukku/pakkaus. Extintor= sammutin.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä bhajee
    bhajee Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    En tiedä mistä tuon taulukon tiedot on peräisin, mutta se sammutin ei ole pakollinen Saksassa (hyödyllinenhän se voi olla).

    Ensiapupakkaus on, ja siinä pitää olla ne HIV-hanskat…

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä suomenkielinenpalvelutoimisto
    suomenkielinenpalvelutoimisto Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.08.2010
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 3365

    mutta eihan se sita tarkoita etta niillakaan olisi kaikki tiedot oikein,

    toinen sivu sanoo nain asiasta;
    Es obligatorio llevar en el vehículo un juego de balizas y un kit de primeros auxilios; el extinguidor de incendios no es obligatorio, pero es conveniente contar con uno.

    Katsomalla Saksan liikenneministerion ( tai vastaava elin) nettisivulta?

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä bhajee
    bhajee Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    Se ensiapupakkaus on pakollinen, samoin varoituskolmio ja turvaliivit (eri väri kuin täällä). Toki se sammutin ei haittaa, muttei ole pakollinen.

    Talvirenkaat ei ole pakollisia muuta kuin ”liukkaalla” jolloin se jää poli-isin (tai vakuutusyhtiön) tulkittavaksi. Sakko on 40 €, jos pelti rytisee niin 120 €.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Kovat kundit jättää tämmöiset turhakkeet omaan arvoonsa, tietäen , että niistä ei kukaan matkan varrella ole kiinnostunut.
    Ja käyttävät auton rajalliset tilat hyödyllisemmin. Mukaan kaljaa muutama kymmenen laatikkoa, viiniä mitä vielä mukaan mahtuu ja viimeisiin nurkkiin ja penkkien alle väkeviä, tietysti oman maun mukaan.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä MiMadrid
    MiMadrid Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.04.2008
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 649

    Ja Espanjassa se liivi pitää olla päällä autosta ulos astuttaessa, hanskalokero tms. sisätiloissa oleva säilytystila on se oikea paikka liivin säilyttämiseen. Jos miliisi pysäyttää ja pyytää autosta ulos, on paree olla se liivi vähintään handuissa…takaluukusta jos sitä rupeaa etsimään siellä tien päällä niin virkaintoinen pollari kirjoittaa lapun. Ja nämä liivisäännöt koskevat kaikkia, ei ainoastaan kuskia…eli muutamat liivit on hyvä olla aina matkassa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä MiMadrid
    MiMadrid Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.04.2008
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 649

    Noi lumiketjut on kyllä yks helvetissä suunniteltu keksintö. Niiden asennusta kannattaa harjoitella etukäteen…ei ole aina niin helppoa kuin voisi kuvitella. Pimeässä ja lumimyräkässä ensikertalaista voi ruveta korpeemaan aivan helkkaristi. Jos tilanne vaatii niin guardia civil Espanjan puolella hyvinkin äkkiä pysäyttää autot ja ilmoittaa että tästä eteenpäin ainoastaan ketjujen kanssa. Eli hyvä ne on pitää mukana jos pientäkään pelkoa niiden tarpeellisuudesta on…tai vaihtoehtoisesti sitä brenkkua sen verran että autossa pystyy yön mukavasti viettämään tarpeen vaatiessa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.