Vastaa aiheeseen: Aviopari kirjoilla eri maissa?

Uusimmat Keskustelu Asuminen ja eläminen Yleistä asumisesta ja elämisestä Aviopari kirjoilla eri maissa? Vastaa aiheeseen: Aviopari kirjoilla eri maissa?

LINKKI
Profiilikuva käyttäjästä santiago
santiago Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 307
Vastauksia: 4162

Suomessahan vero muodostuu erilailla kuin täällä. Kunnallisverosta ja valtionverosta. Ja meillä eläkeläisillä on vielä kaupan päälle sairaanhoitomaksu. Olisikohan se 1 , 5 %. Kunnallisvero menee Suomen laskennallisen keskiarvon mukaan. Entinen asuinkunta ei vaikuta asiaan. En nyt sano ihan varmasti , mutta se voisi olla 20 , 5 %. ja sitten meillä köyhillä eläkeläisillä valtionvero ei ole paljoa , varmaan jotain pari, kolme %.  Viimeksimainittuhan on progressiivinen vero joten eläkkeen suuretessa veroprossakin suurenee.

Täällä mä teen ihan normaaliin tahtiin veroilmoituksen , tai meidän gestoriahan sen tekee. Siinä ilmoitetaan Suomessa maksuun pantu vero ja se vähennetään täkäläisestä oletetusta verosta.

Mun tapauksessa Suomi verottaa sen verran rapsakasti, että Espanjan vero olisi pienempi , joten mä en maksa täällä mitään. Mutta kuten olen joskus ennen kirjoittanutkin , ero ei mun tuloluokassa ole suuri. Tarkkaa summaa en osaa sanoa , mutta maksaisin Espanjassa melkein saman kuin Suomessa. Vuositasolla ero on kai muutamia satasia. Tai kymppejä.

Pienemmissä eläkkeissä , mitkä verotetaan Espanjassa , ero voi helposti olla tonnin -pari vuositasolla. Espanjan hyväksi.