….

LINKKI
Profiilikuva käyttäjästä Huimis
Huimis Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 19
Vastauksia: 441
freesoul65 kirjoitti:

Melkoisen loukkaavaa tekstiä jälleen Huimikselta? Ai sinä olet oikea henkilö päättämään, kuka osaa mitäkin kieltä ”parhaiten” ja sinä tuputat jotain muuta kieltä tilalle? Sanotaan nyt vaikka, että Timothyn toinen kieli olisi englanti. Veikkaan, että sinun lontoosi on Huimis niin heikkotasoista, että parempi kaikille, että keskustelu pidetään ugriksi. En nimittäin havainnut Timothyn kielitaidossa mitään sellaisia olennaisia viitteitä tai puutteita, etteikö suomi taittusi RIITTÄVÄN hyvin…

Esim. sanojen taivutukset olivat täsmälleen oikein Timothyn teksteissä, mikä on harvinaista jos suomi on jotenkin heikko tai kakkoskieli.

Noh, jahka sinäkin olet viettänyt aikaa tarpeeksi monikulttuurisessa ympäristössä, opit ymmärtämään, että sen kysyminen, josko toinen osaisi jotain muuta kieltä paremmin, jos ei oikein luonnistu ymmärrettävän tekstin luominen, on pelkästään kohtelias ele.

Tutkitaanpa vielä miten paljon suomenkielessä käytetään ilmaisua ”asian fyysinen hoitaminen”, joka kertomasi mukaan yhdistää sinut ja alkuperäisen kysyjän. Google on tänä päivänä erittäin hyvä indikaattori kielen erilaisten ilmaisujen yleisyyden tutkimiseen. Kokeillaanpa:
Ei tuloksia hakusanoilla ”asian fyysinen hoitaminen”.
Oho! Ei yhtään tulosta 😮 Mutta nyt meillä on tässä threadissa kaksi harvinaisuutta, jotka ko. ilmaisua käyttävät 😮

Esim. sanojen taivutukset olivat täsmälleen oikein Timothyn teksteissä

Eli sinunkaan äidinkielesi tuskin siis on suomenkieli, jos sinusta siltä näyttää. Tai mistä minä tiedän, voihan sinulla olla lukuhäiriökin. Tämä siis ihan vaan havaintona, sinun äidinkielesi tai mahdollinen lukihäiriösi ei oikeastaan kiinnosta minua.

Veikkaan, että sinun lontoosi on Huimis niin heikkotasoista, että parempi kaikille, että keskustelu pidetään ugriksi.

Minun ensimmäinen kieleni ei ole suomenkieli. En ole edes syntynyt Suomessa. Mutta älä toki anna sen haitata olettamuksien tekoasi ja veikkailujasi.

Mutta jos edelleen haluat puhua minun persoonastani, privaviesti on oikea tapa. Toki en sielläkään mielelläni käy metakeskustelua.